På tur i Kroatia

3 september kjørte en gjeng på seks fra Senior Vest Agder om bord i Kristian Quart for å reise på ferie i Kroatia.

til_kroatia

Vi hadde vært der før ved forkjellige anledninger, men denne gangen skulle det gjøres i sammen. Reidun og Arild Nilsen er veteraner når det gjelder Kroatia, de har reist der siden det hette Yugoslavia. Kirsten og Kåre Breimoen har vært der en gang før, det samme som Nelly og Vidar Langgård (undertegnede). Turen gikk til Altona, Hamburg. Der hadde vi bestilt Autozug til Rieka. Dette hadde vi bestemt for å slippe ca. 2000 km. motorvei hver vei.
til_kroatia_3Avgang søndag ca. middagstid og ankomst Rieka ca. 22 timer sene- re. Her kan vi anbefale å bestille billett til Villach i Østerrike og kjøre den siste biten gjennom Slovenia. Det er en fin tur på ca. 200 km. Det er fortere enn å ta toget helt fram. Den siste biten tok 4 timer!
På toget hadde vi bestilt rimeligste sengealternativ da det bare dreide seg om 1 natt. Prisen på denne årstiden var ca. 4700,- tur/retur for 2 personer med 1 sykkel.
Vel framme i Rieka møtte sommeren oss med ca 28 grader og blå himmel. Gore-texen ble pakket ned og på med lett skinntøy. Turen gikk nedover langs kysten og ut til øya Pag med ferge. Største byen på Pag heter Pag, og er virkelig verdt et besøk.
Overnatting tok vi på sparket. Det er ledig rom og appartment overalt på denne årstiden. Pris: ca.10-12 euro pr. pers. per. natt. Etter 2 dager med bading og god mat (og drikke) fortsatte vi langs kysten forbi Zadar til Vodice, en koselig by rett før Zibenik. Her spiste undertegnede turen’s beste måltid på Ricos restaurant. Mixed shell’s. Himmelsk!! Videre forbi Split og ned til Plo`ce hvor vi tok fergen ut til Peljesac og videre til Korcula. Dette er en by og en øy som er verdt et besøk. De fleste byer her nede har en gammel bydel som bør besøkes. 2 dager senere kjører vi videre til Zaton Velike, ca. 10 km. før Dubrovnik. til_kroatia_1
Her fikk vi plass på en liten vingård og ble ønsket velkommen med gårdens egne varer. Et godt utgangspunkt for bussturer inn til gamle Dubrovnik. Denne byen skal jo alle se så det blir litt mange turister spør du meg. Men byen er veldig flott og bør besøkes. Nå gikk turen inn i Montenegro hvor vi kjørte rundt vannet til festningsbyen Kotor. Videre til Tivat, hvor vi lå på hotell for første (og siste) gang på turen. Her spiste vi en lokal rett som var oppkalt etter en kjent krigshelt. Salat med forskellige oster og kjøtt. Noen av oss synes det var turens høydepunkt. Montenegro er fattig, men folkene er stolte og veldig hyggelige. Dagen etter gikk turen nordover inn i Kroatia og videre til Bosnia Hercegovina hvor vi overnattet i kystbyen Neum. Også her blir vi ønsket velkommen av vertskapet med vin fra egen hage. Vi ser nå en del spor etter krigen med bombede hus. Det setter tingene litt i perspektiv og vi tenker på hvor godt vi har det i Norge.
Neste dag går turen mot Mostar og nordover inn i Kroatia igjen og innlandsveien mot Knin. Dette er en del av landet som ikke er så kjent, men her er mye å se på. Vi ser mange ødelagte og for- latte hus etter krigen og skilt med minefelt ser vi også. I Knin stopper vi ved en plass de griller lam og spegris. Dette er en nasjonal spesialitet så vi tar inn for natten. Vi prøver maten og det smaker veldig godt. Alt vel til i 2 tiden på natten. Da våkner undertegnede av en mindre god lukt. Vi hadde fått rom ut mot bakgården og der hadde de dyrene og slakteriet. Vi var nokså tidlig på veien neste dag!
til_kroatia_2Nå gikk turen ut mot kysten og en fantastisk utsikt over øyene før vi snirklet oss ned nesten 1000 m. til Karlobag hvor vi overnattet. Neste dag tar vi fergen ut til øya Rab. Her møtes vi av en deilig krydderduft som vi kjenner igjen fra forrige besøk for 4 år siden. Videre med ferge forbi fangeøyene Sv. Grgur og Goli til øya Krk. Vi kjører til byen Krk og finner en koselig leilighet nær kaien og sent- rum. Nå kommer en dag med regn! Etter 2 dager i Krk er vi klar for siste etappe opp til Rieka og toget til Hamburg mandag 19. sept. Etter 14 dager med flott vær, hyggelige mennesker (og priser), er det nå godt å vende nesen nordover.
Vi har hørt mye om tyverier og ufred på Balkan, men vårt inntrykk er stolte ærlige mennesker som gjør sitt beste for at vi skal føle oss velkomne.

Kilde: Senior mc vestagder.